یافتن مزیت رقابتی پایدار

چگونه مزیت رقابتی کسب و کار خود را شناسایی کنیم

لازمه ورود به هر بازاری قبل از هر چیز ارائه محصولات یا خدمات بجا و صحیح است. در این نوشته پیش‌فرش بر این است که کسب و کار داری محصول درستی است و اکنون به دنبال ایجاد مزیت رقابتی در برابر سایر رقبا می‌باشد.

مزیت رقابتی پایدار

برای یافتن مزیت‌های رقابتی پایدار در کسب و کار نیاز است که سه مجموعه بزرگ را بررسی و تحلیل کنیم:

  • نیازهای مشتریان
  • محصولات و خدمات رقبا
  • محصولات و خدمات قابل ارائه بیزینس

ابتدا باید بررسی شود که نیازهای مشتریان چه محدوده‌ای را شامل می‌شود. سپس بررسی می‌کنیم که سایر رقبای حال حاضر بازار تا چه حدی این نیازمندی‌ها را پاسخ داده‌اند و نقاط ضعف رقبا در تامین نیازهای مشتریان چه بخش‌های را شامل می‌شود.

در نهایت نیازهایی که رقبا نتوانسته‌اند برای مشتریان تامین کنند را با وضعیت کسب و کار خودمان می‌سنجیم، هر موردی که بتواند برای بیزینس ما قابلیت اجرایی داشته باشد ذاتا می‌تواند یک مزیت رقابتی برای تدوین برنامه بازاریابی ما باشد.

مزیت رقابتی کسب و کار
مزیت رقابتی بیزینس با توجه به پوشش رقبا، نیاز مشتریان و توانایی‌های بیزینس

نکته مهم این است که با یافتن مزیت های رقابتی باید این اصل را هم در نظر گرفت، که واکنش رقبا به نسبت رقیب تازه به میدان آمده چگونه است.

بنابراین تضمین کننده یک مزیت رقابتی پایدار برای کسب و کار، عدم واکنش رقبا است.

بررسی مزیت رقابتی پایدار
مراحل بررسی مزیت رقابتی پایدار

روش‌های ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کار -مدل تریسی و وریزما-

بر اساس مدل تریسی-وریزما، ارزش‌گذاری در بازار و استراتژی‌های ارزش‌گذاری در سه دسته‌بندی کلی جای می‌گیرند.

  • برتری عملیاتی و مدیریت کردن هزینه‌ها
  • حضور قدرتمند محصول-برند
  • ارتباط با مشتریان

برتری عملیاتی یا رهبریت بازار

مزیت برتری عملیاتی بیشترین قدرت را به هر کسب و کاری می‌دهد که بتواند خود را به رهبر بهینه‌سازی هزینه در بازار برساند. در واقع مدیریت ارائه محصول، خدمات و بهینه کردن هزینه‌های کسب و کار می‌تواند در رقابت‌های پایاپای موجب رشد، تقویت و قدرت عمل بیشتر بیزینس گردد.

برای مثال می‌توان آمازون را نام برد، شرکتی که با بهینه‌کردن تمامی فرآیند‌های داخلی و بیشتر فرآیندهای خارج سازمان خود توانسته قدرت رقابتی بسیار بالایی به نسبت بقیه رقبای بازار داشته باشد.

البته تمامی این موارد در گروه ارائه محصول درست و با کیفیت می‌باشد.

بنابراین برتری عملیاتی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • محصول قابل اعتماد
  • رهبریت در کم کردن هزینه‌ها
  • کمترین هزینه در ارائه محصول-خدمت

مزیت حضور قدرتمند برند یا محصول در بازار

طبیعتا معروف شدن برند، یا کیفیت بالای محصول می‌تواند مزیت رقابتی بزرگی باشد. هر کدام از مزایای رقابتی زیر را می‌توان در این دسته‌بندی جای داد:

  • نوآوری و کیفیت
  • بالاترین کیفیت در گروه محصول
  • نام تجاری قدرتمند- برندینگ –
  • بیشترین ترغیب مشتری

مزیت رقابتی ارتباط با مشتری

ایجاد ارتباط قوی با مشتریان مزیتی انکار ناپذیر است، و کسب و کارها با ارائه راهکارهای حفظ ارتباط موثر با مشتری می‌توانند خود را از سایر رقبا متمایز کنند.

همچنین ایجاد پشتیبانی قدرتمند و در دسترس برای محصول-خدمت هر کسب و کاری جزو مزیت‌هایی است که هر بیزینسی را در دنیای امروز از سایرین متمایز می‌گرداند.

روش‌های ایجاد مزیت رقابتی
روش‌های ایجاد مزایای رقابتی. منبع

سعی خواهم کرد این مطلب را به زودی آپدیت کنم…


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

27 – 23 =